اپیزود دهم فصل یک آنکارد: مصاحبه با دکتر آیدین پرنیا

0 15

اپیزود دهم فصل یک آنکادر، به میزبانی دکتر مریم فخری، رزیدنت چشم پزشکی و همسر دکتر آیدین پرنیا منتشر شده است که در آن به مصاحبه با دکتر آیدین پرنیا پرداخته است.  آیدین ورودی ۸۳ پزشکی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان است و در دوران دانشجویی، فعالیت‌های متنوعی انجام داده است. آیدین اکنون مشاور استارتاپ‌ها و سرمایه‌گذاران سلامت دیجیتال و مدیربرنامه‌ی مدلین است. او در طول این اپیزود، تجربیات و خطرهای خود در انتخاب مسیر را به اشتراک گذاشته است. 

ما در آنکادر تجربه و چالش‌های انتخاب کسانی را که سعی کردند قاب و چارچوب‌های رایج را کنار بگذارند و مسیری متفاوت برای خودشان انتخاب کنند روایت می‌کنیم.

اپیزود دهم از فصل اول آنکادر را در انکر بشنوید.

پادکست آنکادر از کجا بشنویم؟


Podcast Badge-ApplePodcast
 Podcast Badge-PodBean  Podcast Badge-GooglePodcast  Podcast Badge-Spotify

Podcast Badge-Stitcher
 Podcast Badge-CastBox  Podcast Badge-GoogleMusic

پادکست آنکادر را کجا ببینیم؟


Podcast Badge-Aparat
 Podcast Badge-youtube

لیست مهمانان این فصل را در اپیزود صفر از فصل یک آنکادر ببینید.

خلاصه اپیزود دهم از فصل یک آنکادر

آیدین در این روزها به استارتاپ‌های حوزه‌ی سلامت دیجیتال و سرمایه‌گذاران مایل به سرمایه‌گذاری در این زمینه مشاوره می‌دهد. او مدیر برنامه‌ی مجموعه‌ی مدلین است که اکنون برنامه‌های متفاوتی را برای آموزش، توانمندسازی و ایجاد زیرساخت مدیریت و رهبری می‌کند. 

آیدین در پاسخ به این پرسش که استارتاپ چیست می‌گوید: «استارتاپ در واقع یک کسب‌وکاره…. استارتاپ از جایی شروع شد که تکنولوژی‌های جدید مخصوصا تکنولوژی‌های دیجیتالی، حوزه‌های IT، فناوری‌ و کسب‌وکارهای مربوط به آن رشد کردن و باعث شدن نوآوری‌ها و اختراعات خیلی سریع اتفاق بیفته.» آیدین معتقد است که این افزایش سرعت در نوآوری و تغییرات سبب افزایش خطر و تغییر ارزش پول و زمان برای افراد شده است. او در تکمیل صحبت خود می‌گوید: «ما در استارتاپ‌ها کسب‌وکار‌هایی رو راه اندازی می‌کنیم که ریسک نوآوری بالایی دارن و ما روش‌هایی رو استفاده می‌کنیم که این ریسک رو تا حدودی کاهش بدیم.» 

آیدین اشاره کرد که حوزه‌ی فعالیت او مرتبط با استارتاپ‌های حوزه‌ی Digital health است. او در ادامه درباره‌ی تاریخچه‌ی Digital health توضیح داد که ابتدا واژه‌ی eHealth برای استفاده از تکنولوژی IT در حوزه‌ی سلامت مطرح شد، پس از آن با توسعه‌ی موبایل‌ها و تکنولوژی وایرلس واژه‌ی mHealth استفاده گردید و در گذر زمان تکنولوژی‌هایی مانند هوش مصنوعی، تحلیل دیتا و big data و تکنولوژی Blockchain ایجاد شدند که در هیچ از دو دسته‌ی بالا قرار نگرفته و به همین دلیل واژه‌ی جدید Digital health اضافه شد. آیدین معتقد است که Digital health حوزه‌ی سلامت را متحول خواهد کرد. در این مورد بیان می‌کند که: «یک بحثی هست به‌عنوان تحول سلامت دیجیتال یا گذار سلامت دیجیتال که تاثیرات خیلی عمیقی روی مشاغل حوزه‌ی سلامت، ساختار‌ها و مدل‌های سیستم سلامت (فعلی) و همه اجزایی که می‌شناسیم خواهد داشت.»

آیدین در اپیزود ششم فصل یک آنکارد به تجربه‌های خود در دوران دانشجویی اشاره کرده بود اما در پاسخ به چگونگی ورود به مسیر کسب‌وکار بیان می‌کند که سرآغاز این مسیر را در سال‌های  ۸۸-۸۹ می‌داند که با واژه‌ی mHealth آشنا شده و به دنبال کاربرد آن در حوزه‌ی سلامت بوده است. او پس از کسب تجربه در Public health و برگزاری IPHS در صدد تجاری سازی ایده‌ی خود به کمک دوستانش بوده است که در نهایت سبب ایجاد مسیری برای راه‌اندازی شرکت «اوسن» شده است.

آیدین در این گفتگو درباره‌ی تفاوت کار در محیط دانشگاهی و کسب‌وکار خصوصی می‌گوید و اینکه حتی با داشتن تجربه‌ی کار‌های اجرایی، آموزشی و خصوصی در دانشگاه، تفاوت بسیاری میان دو محیط داخل و خارج از دانشگاه حس کرده است و توصیه می‌کند دانشجویان تجربه‌ی کارهای خصوصی بیشتر و واقعی‌تری کسب کنند و به‌صورت مستمر به یادگیری بپردازند. در پاسخ به آن که افراد علاقه‌مند چگونه می‌توانند این مهارت‌ها را کسب کنند به یکی از بستر‌های فراهم‌شده‌ی ناشی از تجربه و مهارت خود به نام «آزمایشگاه نوآوری سلامت دیجیتال مدلین» اشاره می‌کند که همانند سال پیش، امسال نیز به ایجاد فرصت برای افراد علاقه‌مند پرداخته است که به‌گونه‌ای سیستماتیک بتوانند ایده‌ی خود را به کسب‌وکار تبدیل کنند و حتی تا حدودی چالش جذب سرمایه را نیز برای آنان برطرف کند.

آیدین در ادامه در مورد درآمد استارتاپ‌ها و نگرش بنیانگذاران آن توضیح داد که انگیزه‌ی فردی که استارتاپ را راه اندازی می‌کند، نباید پول باشد و در واقع باید به دنبال حل کردن یک مشکل و چالش اساسی باشد. با وجود این واقعیت که خطر شکست در استارتاپ‌ها بالا است، او انگیزه‌ی خود برای ادامه‌ی مسیر را اینگونه توصیف می‌کند: «اون چیزی که خیلی جذابه در مورد استارتاپ‌ها به من انگیزه می‌ده در این حوزه بخوام کار کنم اینه که هیچ‌وقت روتین نمی‌شه و شما هر چقدر در این کار جلوتر می‌رید چالش‌های جدید براتون ایجاد می‌شه و انگار هرچقدر هم یاد می‌گیری باز درس جدید برات پیش میاد و انگار چالش تمومی نداره… هیچ وقت احساس نمی‌کنم یک روزم شبیه روز قبله.»

آیدین در ادامه در مورد خطرهایی که در این مسیر تجربه کرده است، به تردید درونی مداوم خود اشاره می‌کند که دائما سبب می‌شود از خود بپرسد آیا مسیری که می‌رود درست است یا خیر. خطر این تردید را زمانی می‌داند که تبدیل به تردید بیرونی شود که در این صورت ممکن است سبب شود تمام زحمات و تلاش‌های خود را پیش از رسیدن به نتیجه رها کنید و به مسیرعادی برگردید. او در ادامه برای کاهش این تردید درونی بیان می‌کند: «پیدا کردن آدم‌هایی که طرز فکر مشابه شما دارن، پیدا کردن آدم‌هایی که شاید مسیرهای مشابه شما رفتن، این تردید رو بسیار کم می‌کنه.»

او درباره‌ی طرز فکر خود در مواجهه با مسیرهایی که احتمال شکست دارد معتقد است: «ما به امید زنده‌ایم. می‌خوام این جمله رو بگم که یادمون باشه این طرز فکره که ما رو نگه می‌داره که ادامه بدیم “wish for the best plan for the worst”. می‌گه امیدوار باش که بهترین اتفاق میفته اما برنامه ریزی کن برای بدترین اتفاق.»

آیدین درباره‌ی این برداشت اشتباه که استارتاپ‌ها کسب‌وکارهایی هستند که زود نتیجه می‌دهند بیان می‌کند که راه اندازی کسب‌وکارها فرایندی زمانبر است و نمی‌توان انتظارات کوتاه مدت از آن‌ها داشت و معتقد است برای شروع باید از خود بپرسید که آیا نسبت به مشکلی که در صدد رفع آن هستید آنقدر مشتاق هستید که آن را تمام عمر ادامه دهید یا خیر. آیدین معتقد است کسی که می‌خواهد کسب‌وکاری را بنیان‌گذاری کند باید تا آخر با آن همراه باشد، زیرا اگر در مراحل اولیه آن را رها کند، کسب‌وکار سقوط می‌کند.

آیدین در نهایت و در پاسخ به پرسش آخر آنکادر، به خود بیست ساله‌اش توصیه می‌کند هوشمندانه تصمیم بگیرد و سعی کند در تصمیم گیری به آن چیزهایی که به دست می‌آورد یا از دست می‌دهد بیشتر توجه کند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.