Home ویدیو کست تیم سازی برای استارتاپ های سلامت

تیم سازی برای استارتاپ های سلامت

توسط مدلین

در این قسمت از ویدیوکست‌های مدلین، مهندس احسان نوری، مدیر آموزش شتاب‌دهنده سکو درباره تیم سازی برای استارتاپ های سلامت به طور خلاصه توضیح می‌دهند. در این ویدیو اصلی‌ترین نکات در مورد خودشناسی فرد، اعضای تیم و لازمه‌های تیم استارتاپی سلامت ارائه می‌شود.

متن ویدیوی تیم سازی برای استارتاپ های سلامت

در مورد تیم سازی استارتاپ‌های سلامت اگر بخواهم صحبت کنم حرفم را به سه بخش تقسیم می‌کنم:

بخش اول به صورت عمومی یک پیش‌فرض خیلی لازم است و آن هم بحث خودشناسی است. ما شاید خیلی کم در تیم سازی به همچین مبحثی پرداخته‌ایم.

من قبل از این‌که وارد همکاری با آدم‌های دیگری شوم حتما لازم است خودم را هم از لحاظ فردی و هم از نظر تیمی یا اجتماعی بشناسم. ویژگی‌های خودم و نیاز‌های خودم را کاملا متوجه بشوم تا بتوانم رفتارهایم را در ارتباط با سایر آدم‌ها کنترل کنم. این اتفاق مهمی است اما خیلی وقت‌ها ما به راحتی از کنار این موضوع می‌گذریم با فرض این که خودمان را کاملا می‌شناسیم.

به سمت جلو حرکت و با آدم‌ها ارتباط برقرار می‌کنیم و بعضا ممکن است به مشکلات و چالش‌هایی بربخوریم اما منشا آن را در خودمان نمی‌بینیم و همیشه دنبال این هستیم که شاید طرف مقابل مشکلی دارد و نتوانسته است که با ما ارتباط برقرار کند. این اصل مهمی است. خیلی تست‌های گوناگونی در این زمینه وجود دارد و شما به‌راحتی می‌توانید ویژگی‌های فردی و اجتماعی خودتان را پیدا کنید، بشناسید و بدانید و بفهمید چه آدم‌هایی می‌توانند با شما کار کنند.

نکته‌ی دوم، متقابلا، همین ویژگی‌ها است در افراد دیگر. ضمن این که آنها هم خوب است که خودشان را بشناسند ما هم باید ببینیم ویژگی‌های آدم‌های دیگر چه چیزهایی است و در واقع فارغ از بحث تخصص -که در بخش سوم صحبتم در موردش حرف خواهم زد- باید ببینیم که ما چه‌طوری می‌توانیم در کنار هم حاضر بشویم، با هم چگونه ارتباط برقرار کنیم، چالش‌ها را چگونه حل کنیم و به حداقل مشکل بربخوریم.

حتما وقتی که آدم‌ها در کنار یک‌دیگر قرار می‌گیرند با مشکلاتی مواجه خواهند شد. این شاید اجتناب‌نا‌پذیر باشد اما وقتی خودمان را خوب بشناسیم می‌توانیم با این‌ها مقابله کنیم و برای آن‌ها راه‌حل پیدا کنیم. پس به طور کلی شناخت ویژگی‌های و روحیات آدم‌ها یک بحث مهمی است که به راحتی نباید از آن گذشت.

اما بخش سوم مربوط به بحث تیم سازی برای استارتاپ های سلامت، برمی‌گردد به اینکه یک تیم کسب‌وکاری اساسا از چه بخش‌هایی تشکیل شده است. به خصوص وقتی که در شروع کار هستیم و دنبال هم‌بنیان‌گذار می‌گردیم. هم‌بنیان‌گذارها باید یک‌سری ویژگی خاص داشته باشند که با یک فرد که در نقش کارمند یا همکار می‌خواهد وارد کار شود کمی متفاوت است. این افراد حتما باید دارای روحیات ریسک‌پذیری بالاتر نسبت به بقیه افراد، خلاق و اهل مقابله با چالش و حل مسئله باشند. این‌ها ویژگی‌هایی هست که هم‌بنیان‌گذارها باید داشته باشند.

در هر تیمی تنوع مهارت‌ها خوب است که وجود داشته باشد. اما شاید یکی از لازمه‌هایی که در تیم‌های سلامت باید وجود داشته باشد و این‌روزها کمتر می‌بینیم، این است که افرادی که تحصیلات و دانش حوزه‌ی سلامت را دارند ( یک بخشی‌شان ممکن است [در رشته‌های] علوم‌پزشکی باشند یا یک بخشی‌شان ممکن است علوم مرتبط با علوم‌پزشکی مانند مهندسی پزشکی و از این دست رشته‌ها و تخصص‌ها را داشته باشند) حتما در تیم حضور داشته باشند. این حضور میتواند بینش‌ آن‌ها را نسبت به کاری که در حوزه‌ی سلامت می‌خواهند انجام بدهند بسیار موثرتر بکند.

خیلی از تیم‌ها هستند که در واقع از بیرون وارد حوزه‌ی سلامت شده‌اند و هیچ شناختی نسبت به این حوزه ندارند و می‌خواهند یک راه‌حلی را ارائه بدهند. اما این موضوع خیلی وقت‌ها آن‌ تیم‌ها و محصول را با چالش مواجه می‌کند و آن هم به خاطر عدم بینش کافی و شناخت کافی از حوزه هست. پس به شدت توصیه می‌شود که آدم‌هایی که در رشته‌های علوم‌پزشکی و یا رشته‌های مرتبط با علوم‌پزشکی تحصیل کرده‌اند و مهارت و شناخت کافی دارند در تیم‌ها حضور داشته باشند تا گام‌ها، خیلی موثرتر پیش برود و ضریب خطا را برای توسعه بازار و توسعه مشتری کم‌تر شود.

تیم استارتاپی، یکی از 4 جزء اساسی برای راه‌اندازی استارتاپ است که می‌توانید درباره آن و سه جزء دیگر در مقاله «4 نکته اصلی درباره آنکه چگونه استارتاپ سلامت راه اندازی کنیم؟» بیشتر مطالعه کنید.

نگارش: محمد لاری

مطالب مرتبط

نظر خود را بنویسید