برنامه‌های پیش شتابدهی و شتابدهی

0 10

در این قسمت از ویدیوکست‌های مدلین، مهندس مهدی مومیوند در خصوص تفاوت برنامه‌های شتابدهی و پیش‌شتابدهی ارائه شده توسط شتابدهنده‌ها توضیحاتی را ارائه نمودند. در این ویدیو اطلاعات مهمی در خصوص فرآیند تصمیم‌گیری شتابدهنده‌ها در خصوص ایده‌های استارتاپی و اهداف آنها از اجرای برنامه‌های حمایتی مختلف ارائه می‌گردد.

متن ویدیوی برنامه‌های پیش شتابدهی و شتابدهی با مهندس مهدی مومیوند

شتاب‌دهنده‌ها در برنامه‌های شتاب‌دهی و پیش‌شتابدهی خود قصد دارند با بکارگیری شبکه‌ای از سرمایه‌گذاران و همکاران تجاری خود و البته سرمایه‌ای که در اختیار دارند، فرآیند پیاده‌سازی ایده‌های نو برای کسب و کار را تسریع نمایند. برنامه‌های شتابدهی و پیش‌شتابدهی معمولا به صورت گروهی، در بازه زمانی مشخص و مبتنی بر منتورینگ و مشاوره اجرا می‌شوند و تیم‌ها از این برنامه‌ها فارغ‌التحصیل می‌شوند، یعنی تعامل و همکاری شتابدهنده‌ها با تیم‌ها طی این برنامه‌ها، طولانی‌مدت و همیشگی نیست. وقتی به عنوان یک شتابدهنده یا سرمایه‌گذار قصد داریم رویکرد خود را در مورد همکاری و نحوه تعامل با تیم‌های استارتاپی مشخص نماییم باید به یک سوال اساسی پاسخ دهیم، اینکه آیا ایده آنها برای راه‌اندازی کسب و کار به درستی اعتبارسنجی شده است یا خیر؟

وقتی به سوالات اساسی درباره ابعاد کلی یک ایده کسب و کار، پاسخ‌های قانع‌کننده‌ای داده نشده و هنوز ابهاماتی در مورد معتبر بودن آن ایده برای راه‌اندازی کسب و کار وجود دارد، این تیم‌ها باید وارد برنامه‌های پیش‌شتابدهی شوند و وقتی که آن راهکار توسعه داده شده، به بازار عرضه شده و بازخورد اولیه از مشتریان گرفته شده، حالا این تیم‌ها و این استارتاپ‌ها باید به برنامه‌های شتابدهی وارد شوند تا رشد و توسعه کسب و کار آنها تسریع شود.

برنامه‌های پیش‌شتابدهی در واقع روش‌های مختلفی هستند که توسط شتابدهنده‌ها طراحی و اجرا می‌شوند و به تیم‌ها کمک می‌کنند که ابعاد کلی ایده خود را بررسی و اعتبارسنجی کنند. این برنامه‌ها مبتنی بر آموزش مفاهیم پایه‌ای راه‌اندازی یک کسب و کار و آموزش اصول اعتبارسنجی ایده‌های نوآورانه است. در طی برنامه‌های پیش‌شتابدهی به تیم‌ها کمک می‌شود تا به سوالات اساسی درباره راه‌اندازی کسب و کار خود پاسخ دهند، سوالاتی از قبیل:

  • بخش‌های اصلی مشتریان این کسب و کار چه کسانی هستند؟
  • پرسونای این مشتریان چیست؛ چه دردها و نیازهایی دارند و چطور قرار است به آنها پاسخ دهیم؟
  • چه رقبایی در بازار وجود دارند؟
  • راهکارهای جایگزین چه هستند؟
  • مدل کسب و کار چیست؟
  • در خصوص چه حجم بازاری صحبت می‌کنیم؟
  • بررسی‌های مالی در مورد ساختار درآمد و هزینه این کسب و کار به ما چه می‌گویند؟

در یک برنامه پیش‌شتابدهی کامل، اعتبارسنجی مشکل و اعتبارسنجی تناسب راهکار – مشکل به درستی و به صورت کامل انجام می‌شود و چارچوب کاملی برای انجام اعتبارسنجی تناسب محصول – بازار نیز طراحی می‌شود.

از دید یک سرمایه‌گذار وقتی این سوالات به شیوه درستی پاسخ داده شده باشند و بررسی‌ها به شکل خوبی انجام شده باشد، در این مرحله این ایده کسب و کار آماده پیاده‌سازی و انجام سرمایه‌گذاری اولیه است.

استارتاپ‌هایی که راهکارهای خود را توسعه دادند، آن‌را به بازار عرضه نمودند، بازخورد اولیه را از مشتریان خود گرفتند، احتمالا بازطراحی مدل کسب و کار خود را بارها انجام دادند و به مدل نسبتا مطلوبی برای ورود به بازار رسیدند، آنها استارتاپ‌هایی هستند که باید وارد مرحله شتابدهی در شتابدهنده‌ها شوند.

بررسی‌های ما نشان می‌دهند که شتابدهنده‌های موفق در دوره شتابدهی سعی می‌کنند تا با ارائه خدمات مشاوره و منتورینگ باکیفیت، به تیم‌ها در مسیر توسعه و رشد کسب و کارشان کمک نمایند و در واقع در این مرحله موثرترین عامل برای رشد و توسعه کسب و کار تیم‌ها، استفاده از دانش، تجربیات موفق و ناموفق کارآفرینانی است که پیش از این، این مسیر را طی کرده‌اند.

شتاب‌دهنده‌ها در این دوره سعی می‌کنند با ارائه مشاوره‌های باکیفیت در زمینه‌هایی که استارتاپ‌ها و تیم‌ها در آنها ضعف و نیاز به تقویت دارند، رشد و توسعه آنها را تسریع نمایند، دوره‌ای پرچالش و پراهمیت از دوره عمر کسب و کار که اگر به درستی طی شود می‌تواند احتمال موفقیت تیم‌ها را افزایش یا احتمال شکست آنها را کاهش دهد.

نگارش متن: مهندس نسیم لحیم‌گرزاده

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.